Viziunea Zero in Romania

Avand in vedere ca numarul persoanelor decedate in accidente rutiere continua sa creasca, la nivelul intregii lumi, UE si-a reafirmat obiectivul ambitios pe termen lung, de a se apropia de zero decese pana in 2050 – „Viziunea Zero”
Insa, ce inseamna viziunea zero pentru Romania?


Potrivit abordarii ”sistemului sigur”, ”decesele si vatamarile grave cauzate de accidentele rutiere nu reprezinta un pret inevitabil al mobilitatii. Accidente se vor produce mereu, dar decesele si vatamarile grave pot fi prevenite in mare masura. Abordarea „viziunii zero ”accepta ca oamenii fac greseli, si sustine o combinatie de masuri pe mai multe niveluri, pentru a preveni decesul persoanelor din cauza greselilor lor, luand in considerare caracteristicile vulnerabilitatii umane.

De exemplu, o constructie optimizata a vehiculelor, imbunatatirea infrastructurii rutiere, viteze reduse, toate acestea au capacitatea de a reduce impactul accidentelor. Impreuna, acestea ar trebui sa onoreze niveluri de protectie, care asigura ca, in cazul in care un element esueaza, un alt element va compensa pentru a preveni rezultatul cel mai grav.
In anul 2019 s-au inregistrat in Romania 96 de decese rutiere la un milion de locuitori. Numarul de decese la un milion de locuitori este mai mare in Romania in comparatie cu tarile vecine, si semnificativ mai mare fata de media UE (51 decese la un milion de locuitori).

O mai buna coordonare a actiunilor din domeniul sigurantei rutiere este prioritara. Experienta anilor trecuti, asa cum este reflectata prin prisma datelor statistice, ne arata ca este necesara intarirea coordonarii la nivel national a activitatilor privind imbunatatirea sigurantei rutiere, desfasurate de organele de specialitate ale administratiei publice si de alte institutii si organizatii cu atributii in acest domeniu, precum si crearea mecanismelor de finantare pentru respectivele activitati – prevazute in prezenta strategie nationala de siguranta rutiera. Prin urmare, toate statele Uniunii Europene isi propun sa adopte modelul Suediei in ceea ce priveste siguranta rutiera.

In anul 2020 s-a inregistrat o scadere semnificativa in numarul de decese rutiere: 18.844 de morti, in scadere cu 4.000 fata de anul precedent si cu 10.000 fata de anul 2010. In ultimii zece ani, numarul deceselor rutiere a scazut in intreaga Uniune Europeana cu 36%- de la 68 la milion la 42 dintr-un milion-, dar in fiecare zi mor 51 de oameni pe soselele europene. Cu toate acestea, chiar daca in Romania situatia e mai buna decat in 2010, numarul mortilor nu scade suficient de repede.


Imbunatatirea infrastructurii are efecte pozitive imediate, care se mentin la un nivel bun pe termen lung. Este esential ca aceste modificari ale infrastructurii sa fie gandite corect, instalate corespunzator si sa beneficieze de mentenanta pe parcursul timpului. De exemplu, sensurile giratorii care deviaza suficient de mult traficul, facand soferii sa incetineasca, pot reduce accidentele grave sau fatale cu 70-80%.

Alte masuri eficiente includ: campaniile de informare publica, prezenta crescuta a politiei pe drumuri si acordarea de amenzi, inspectiile auto periodice, si masuri care sa promoveze purtarea centurii de siguranta si a castii de protectie. Transportul in comun este una dintre cele mai sigure metode de tranzit, asadar reducerea dependentei de masinile individuale in favoarea autobuzelor si tramvaielor poate contribui si ea la siguranta drumurilor.


Si reducerea vitezei este o masura buna, pentru ca elimina riscul de vatamare serioasa si deces. Aceasta masura nu este dependenta doar de limita de viteza in sine, ci si de instalarea limitatoarelor de viteza in zonele cu pietoni sau cu drumuri de calitate inferioara. Trecerile de pietoni ridicate si intersectiile ridicate sunt si ele masuri foarte eficiente.


Ce putem face noi pentru a ne asigura ca familia noastra este in siguranta in trafic?
Cel mai important lucru pe care trebuie sa il facem inainte sa pornim la drum este sa ne asiguram ca am instalat bine scaunul auto si ca micutul nostru este asezat corect si in siguranta.

Dupa aceea, pe toata durata drumului este indicat sa nu ne lasam distrasi de lucrurile din jur, sa conducem corespunzator si sa nu ne grabim. Cele mai multe accidente au loc din cauza traficului si a faptului ca oamenii sunt pe graba si vor sa ajunga cat mai repede la destinatia dorita. Cu toate acestea, mai bine ajungi mai tarziu cu 5-30 de minute decat sa nu mai ajungi deloc.


Prin urmare, daca citim din Strategia Nationala pentru Siguranta Rutiera 2022-2030, descoperim ca prezenta Strategie integreaza abordarea „viziunea zero” si recunoaste ca, desi oamenii vor face greseli si pot fi implicati in accidente rutiere, scopul trebuie sa fie intotdeauna asigurarea unui mediu care sa permita atenuarea consecintelor grave nedorite.

Viziunea urmarita prin aceasta strategie este Viziunea Zero, prin implementarea ”sistemului sigur”, cu accent pe urmatoarele mesaje cheie (PIARC-World Road Association, 2020):

  • Responsabilitatea principala a unei autoritati cu atributii in domeniul rutier, si a altor entitati si institutii implicate, este de a sprijini utilizatorii drumurilor sa ajunga la destinatia dorita in conditii de siguranta.
  • Abordarea sistemului sigur se bazeaza pe o pozitie etica (Viziune Zero) in care nu poate fi niciodata acceptabil ca oamenii sa fie grav raniti sau ucisi pe reteaua rutiera. Ofera un set de principii de proiectare si functionare pentru a ghida actiunile intreprinse in coorodonate favorabile atingerii obiectivului asumat pe termen lung - cel de eliminare a victimelor.
  • Exista o responsabilitate partajata intre proiectantii de sisteme (care proiecteaza si administreaza drumurile) si utilizatorii drumurilor, pentru a rezulta o deplasare sigura pe reteaua rutiera.
  • Abordarea sistemului sigur ii obliga pe proiectantii de sistem sa ofere un mediu sigur, si sa considere sistemul combinat ca fiind cel preferat, fata de abordarea traditionala, care a pus cel mai mare accent pe responsabilizarea utilizatorului drumului.
  • Proiectarea si functionarea sistemului trebuie sa devina iertatoare pentru erorile factorului uman (utilizator de drum).
  • Sunt necesare strategii de interventie la nivelul intregului sistem pentru a elimina accidentele soldate cu morti si raniti grav, precum si pentru a imbunatati inclusiv asistenta de urgenta si cea medicala pentru victimele accidentelor.
  • Abordarea sistemului sigur este cel mai eficient mod de a lua in considerare si de a anihila riscurile de accidente mortale si grave intr-o retea rutiera.
  • Utilizarea noilor tehnologii orientate atat pentru protectia pasagerilor autovehiculelor noi/moderne cat si pentru dezvoltarea mecanismelor de prevenire, monitorizare si interventie rapida.