Ce este Viziunea Zero?
Atat Uniunea Europeana, cat si Organizatia Natiunilor Unite, si mai mult de jumatate din statele americane si mai multe tari europene au adoptat versiuni ale abordarii suedeze „Viziunea Zero” in ceea ce prieveste siguranta rutiera.

Dar ce este mai exact Viziunea Zero? O politica guvernamentala, adoptata in anul 1997, care, potrivit Administratiei suedeze a transporturilor, "a dat peste cap viziunea traditionala a activitatii de siguranta rutiera". In loc sa se concentreze pe prevenirea accidentelor in general, scopul Viziunii Zero este de a "pune oamenii pe primul loc" si se concentreaza in special pe contracararea accidentelor care pot duce la decese sau la raniri pe viata. Municipalitatile, companiile, organizatiile si autoritatile colaboreaza pentru a atinge acest obiectiv ambitios - si, potrivit unora, de neatins si nerezonabil de costisitor.

Statisticile arata ca Suedia a parcurs un anumit drum spre atingerea ambitiilor sale si ca drumurile suedeze sunt printre cele mai sigure din Europa. Din anul 2000, numarul de decese in trafic s-a injumatatit in Suedia. In prezent, aceasta cifra a scazut la 254, iar in 2017, aproximativ 4.000 de persoane au fost grav ranite. Obiectivul Administratiei suedeze a transporturilor pentru anul 2020 a fost de a reduce numarul deceselor in trafic la maximum 220.

Maria Krafft, sefa departamentului de siguranta rutiera din cadrul Administratiei suedeze pentru transporturi, a declarat ca cheia succesului Viziunii Zero consta in faptul ca aceasta presupune tratarea retelei de trafic ca pe "un sistem complet", ca pe un sistem care ar trebui proiectat astfel incat sa reduca la minimum daunele cauzate de eventualele erori umane. „Oamenii vor face intotdeauna greseli. Nu te poti baza pe faptul ca nu se va intampla niciodata", a spus Krafft. "Dar, la fel ca la o centrala nucleara, erorile umane pe sosele nu trebuie sa aiba consecinte devastatoare, asa ca ne concentram pe construirea unor sisteme care sa contracareze astfel de consecinte".

"De exemplu, daca trebuie sa aveti o intersectie pe un drum unde limita de viteza este de 80 de kilometri pe ora, atunci proiectati drumul astfel incat sa va asigurati ca reduceti succesiv viteza masinilor, astfel incat sa preveniti accidentele fatale la acea intersectie. De exemplu, puteti adauga un sens giratoriu in fata ei", a declarat Krafft. Un accident la o viteza mai mica va implica in continuare pagube, dar exista o probabilitate redusa ca cei implicati in accident sa moara sau sa sufere rani pe viata.

Ideea este ca aspectele legate de siguranta ar trebui sa fie integrate in sistemul de trafic si incluse in planificarea, proiectarea si construirea proiectelor de infrastructura.
In practica, politica "Viziunea Zero" a implicat masuri precum separarea benzilor de circulatie pentru masini si construirea asa-numitelor drumuri cu doua benzi plus una, care constau intr-o sectiune cu doua benzi pe o directie si o sectiune cu o banda pe cealalta, permitand astfel depasiri in siguranta.

Tendinta suedeza de scadere a numarului de decese in trafic din ultimele doua decenii poate fi observata si in celelalte tari nordice si in Uniunea Europeana, care aspira sa injumatateasca aceste cifre intre 2010 si 2020.

Ideologia din spatele "Viziunii Zero" era ca in orice situatie o persoana poate da gres, dar sistemul rutier nu ar trebui sa o faca. Drumurile din Suedia au fost reproiectate pentru a prioritiza siguranta in detrimentul vitezei sau al confortului. Suedezii au introdus limite de viteza urbana reduse, zone pietonale si bariere care separa masinile de biciclete si de traficul din sens opus.