Rezultatele testelor ADAC din mai 2021

In fiecare an, de doua ori pe an, ADAC (“Allgemeiner Deutscher Automobilclub”), organizatie independenta in domeniul sigurantei auto si rutiere, realizeaza testari independente a scaunelor pentru transportul copiilor in masina lansate pe piata.

ADAC este recunoscut ca fiind un organism obiectiv, care testeaza conform normelor sale de siguranta – aceste norme si criterii sunt mult mai stricte si mai severe comparativ cu testele europene de omologare a scaunelor auto.

Testele efectuate de ADAC pot fi definite ca „teste extreme”, deoarece viteza si sarcina de impact depasesc cerintele standardelor europene.

Scaunele auto sunt evaluate in baza a cinci criterii: siguranta, usurinta in folosire, ergonomie, poluanti si calitatea executiei/curatare.

Criteriile sunt ierarhizate astfel:

1. Siguranta 50%

  • Protectie la impact frontal cu viteza de 64 km/h: 40%
  • Protectie la impact lateral cu viteza de 50km/h: 40%
  • Ghidajul si ajustarea centurilor: 10%
  • Stabilitatea in masina: 10%

2. Usurinta de utilizare a scaunului 40%

  • Probabilitatea de a instala scaunul incorect in masina: 40%
  • Inchiderea si deschiderea centurilor: 20%
  • Instalarea si dezinstalarea scaunului din masina: 10%
  • Asamblarea scaunului: 10%
  • Manualul de utilizare 8%
  • Curatarea 2%

3. Ergonomia 10%

  • Cat spatiu are copilul in scaun: 40%
  • Cat spatiu ocupa scaunul in masina: 20%
  • Pozitia copilului asezat in scaun: 20%
  • Confortul copilului: 20%

4.Curatarea și intretinerea

  • Curatarea 50%
  • Intretinerea 50%

Notele primite sunt de la 0,5 la 5,5, unde 1 este foarte bun si 5,5 periculos (nerecomandat):

0,5 – 1,5: foarte bun

1.6 – 2.5: bun

2,6 – 3,5: satisfacator

3.6 – 4.5: suficient

4.6 – 5.5: nerecomandat

 

Structura testului este similara testarilor de siguranta pentru automobile: se utilizeaza un sasiu de masina si manechine cu senzori de tip Q.

Se simuleaza impact frontal la 64 km/h si impact lateral la 50 km/h, iar analiza rezultatelor se face pe 5 criterii, cu punctaj individual pe fiecare criteriu: Siguranta, Operare, Ergonomicitate, Poluanti si Mentenanta/Curatare.

Grila de notare ADAC este de la 0.6 la 5.5 si cu cat un scaun are o nota mai mica in cifre cu atat este considerat mai bun!

50% din scorul final este dat de punctajul la siguranta, considerat de majoritatea si cel mai relevant, insa anul acesta, spre exemplu, 5 modele de scaune au “picat” testul din cauza nivelului peste limita al poluantilor din materialele componente, chiar si modele cu scoruri de siguranta excelente.

Acest aspect ne atrage atentia ca sunt mai multe aspecte importante in siguranta copiilor in masina, nu doar cel al sigurantei la un eventual impact. Trebuie avut in vedere ca un copil va petrece destul de mult timp in scaunul respectiv, iar prezenta substantelor cu potential cancerigen ar trebui sa fie o ingrijorare pentru parinti.

Printre scaunele auto testate ADAC s-au numarat:

 

Axkid One, Axkid One+, Joie i-Traver, Swandoo Marie 2, Recaro Tian Elite, Maxi-Cosi Marble, Cybex Pallas G i-Size, Chicco Kiros i-Size.

 

Pentru a vedea scaunele testate ADAC in luna mai 2021 accesati link-ul

 

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/kindersicherheit/kindersitztest/

 

Important de mentionat:

 

Testele de siguranta realizate de ADAC nu sunt obligatorii pentru punerea pe piata a unui scaun auto. Specialistii recomanda ca scaunele auto achizitionate sa fi fost testate ADAC, pentru o siguranta sporita, insa exista numerosi producatori care lanseaza pe piata scaune auto care nu au fost testate ADAC.

 

 

ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club eV) este cea mai mare organizatie automobilistica din Europa. Serviciul sau original si cel mai cunoscut este acela de asistenta rutiera. Insa, ADAC este de asemenea una dintre asociatiile eligibile pentru a initia actiuni de testare pentru judecata declarativa a produselor care au legatura cu siguranta rutiera.

ADAC si-a infiintat propriul centru tehnic langa München, in 1997. Aceasta facilitate a oferit ADAC capacitatea de a supune vehicule, piesele si accesoriile acestora la teste tehnice, relevand orice defecte relevante pentru siguranta.