De ce Suedia are cele mai sigure drumuri din lume?
Conform recomandarilor suedeze, un copil ar trebui sa stea cu spatele la sensul de mers intr-un scaun auto pana la varsta de cel putin patru ani. Capul unui copil este disproportionat in raport cu greutatea sa corporala, iar muschii gatului nu sunt pe deplin dezvoltati. Testele arata ca impactul asupra gatului copilului este de cinci ori mai mare atunci cand copilul este orientat cu fata la directia de mers decat atunci cand calatoreste cu spatele.

Suedia are, de asemenea, unul dintre cele mai mici numere de decese in trafic pe cap de locuitor din lume. Potrivit unui raport din aprilie 2017, cifrele din Suedia sunt la egalitate cu cele din Marea Britanie si Olanda, doar Norvegia si Malta inregistrand mai putine accidente mortale. In 2015, in Suedia s-au inregistrat 2,7 decese la 100.000 de locuitori.

Semnificatia sigurantei pentru orice individ depinde de factori externi si de temperamentul acelui individ. Accidentele rutiere legate de masini in tarile nordice sunt cele mai scazute din lume. In 1958, inginerul suedez de automobile Nils Bohlin a inventat sistemul de centuri de siguranta, care este standard in aproape toate masinile care circula in prezent. Nu a durat mult pana cand inventia lui Bohlin din 1958 a fost inclusa in toate modelele de vehicule Volvo. Aceasta tendinta a fost adoptata rapid de aproape toti producatorii de automobile din intreaga lume.

Astazi, Volvo estimeaza ca aceasta inventie a salvat mai bine de un milion de vieti pe drumurile din intreaga lume. Trebuie remarcat faptul ca Volvo a renuntat la drepturile de brevet pentru ca alte companii de automobile sa poata utiliza aceasta tehnologie salvatoare de vieti.

Mai mult, in 1990, Volvo a stabilit un alt standard global in domeniul auto atunci cand a introdus prima perna inaltatoare integrata pentru copii. In calitate de producator auto, Volvo s-a impus ca unul dintre cele mai sigure automobile din industrie si s-a angajat sa investeasca resurse semnificative in cercetarea si implementarea unor caracteristici de siguranta in premiera in toate modelele sale.

Pe langa Volvo, Universitatea de Tehnologie Chalmers, o renumita institutie de invatamant suedeza din Gothenburg, Suedia, a fost o forta motrice in spatele mai multor studii si eforturi de cercetare menite sa imbunatateasca siguranta traficului rutier. Universitatea a incheiat un parteneriat cu organizatii din intreaga lume pentru a implementa initiativa SAFER, in cadrul careia grupuri de cercetare de top colaboreaza pentru a salva vieti, a preveni ranile si a permite o mobilitate sigura pe autostrazile din lume.

In timp ce Statele Unite au facut pasi remarcabili in directia reducerii si chiar a eliminarii leziunilor grave si a deceselor cauzate de accidentele rutiere, Suedia a stabilit, fara indoiala, stacheta pentru siguranta conducatorilor auto. Institutele academice, organizatiile, cercetatorii si producatorii din intreaga Suedie par sa nu tina cont de multe dintre normele stabilite, lipsite de etica si de stereotipurile inradacinate; acestia aleg sa nu asculte de experti autoproclamati si, in schimb, sa testeze, sa cerceteze si sa experimenteze cu adevarat ideile care salveaza vieti, pastrandu-si mintea deschisa. Suediei nu ii este teama sa incerce lucruri noi pentru a introduce solutii eficiente, practice, care produc rezultate pozitive, in viata reala, salvand cele mai multe vieti pe drumurile din intreaga lume.

De asemenea, a ajutat si reprimarea sofatului in stare de ebrietate. In regiunea nordica, media permisa a alcoolemiei (BAC) este de 0,2, comparativ cu 0,8 in Regatul Unit si in SUA, printre altele. Studiind modelul suedez, alte tari nordice au adoptat diferite variante ale Viziunii Zero, in plus fata de propriile masuri de siguranta rutiera. Parlamentul Norvegiei a stabilit obiectivul de a ajunge la 50 000 de vehicule cu emisii zero pana in 2018.

Asigurarile fac parte din tesatura societala importanta care asigura securitatea persoanelor si a companiilor. Prin urmare, nu este surprinzator faptul ca asiguratorii auto sustin initiativele de reducere a accidentelor rutiere. In cazul asigurarilor P&C, de exemplu, a fost asumata sarcina de a sprijini programele care reduc numarul deceselor rutiere in regiunea nordica.

In acest sens, a fost conceput Slow down GPS - o campanie de informare a soferilor sa incetineasca atunci cand conduc in zone cu multi copii. Aceasta este o modalitate de a contribui la o societate mai sigura.

Cu toate acestea, cel mai mare impact in siguranta rutiera, l-a avut proiectul „Viziunea Zero”, adoptata in anul 1997. Scopul acestei politici a fost implementarea unui numar de cerinte, astefl incat nimeni sa nu fie ucis sau grav ranit din cauza accidentelor rutiere.