Scaunele auto pentru copii sunt, inainte de orice, un dispozitiv de siguranta. Potrivit datelor Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), aproximativ o mie de copii isi pierd viata, in fiecare an, pe drumurile din Europa, iar jumatate dintre acestia sunt pasageri in masina. Intr-un raport publicat in 2018, Romania era tara cu cei mai multi copii decedati in accidente rutiere, raportat la numarul minorilor. In Statele Unite ale Americii, in 50% dintre accidentele cu consecinte grave, copiii nu purtau centura de siguranta sau nu erau asezati intr-un scaun auto special, iar acest procent poate fi in mod cert extrapolat si cu referire la tara noastra.
Alegerea unui scaun auto ar trebui, asadar, sa tina cont nu doar de design sau de pret, si stim cat de mult conteaza aceste criterii, ci mai ales de gradul de protectie pe care il ofera copilului. In fiecare an, organizatii automobilistice din Europa testeaza cele mai noi modele pentru a identifica modul in care se comporta in eventualitatea unui impact, iar rezultatele pot fi un bun punct de pornire in procesul de selectare a celui mai potrivit produs. Nu ar fi o idee rea ca, inainte de a cumpara un anumit articol, sa verificati cum s-a comportat la testele de siguranta.
Cele mai importante teste
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) este mai mare organizatie automobilistica din Europa si totodata unul dintre cele mai importante testere in materie de scaune auto pentru copii. Testarile ADAC sunt extrem de riguroase, iar criteriile depasesc standardele europene. Scaunele auto sunt notate pentru cinci itemi: siguranta, service sau usurinta in folosire, ergonomie, poluanti si calitatea executiei/curatare.
Simularea se realizeaza folosind o carcasa autentica de masina si include un test de impact frontal la 64 km/h si unul de impact lateral la 50km/h. Manechine de dimensiuni variate sunt utilizate pentru a testa diferitele categorii de varsta. ADAC selecteaza modelele in mod independent; producatorii nu platesc si nici nu se pot oferi voluntar pentru acest test. De altfel, numele articolelor testate sunt confidentiale pana la publicarea rezultatelor.
Scorul ADAC ia in considerare stabilitatea scaunului, sustinerea capului, modul in care actioneaza centura de siguranta, dar si gradul de dificultate in prinderea si desfacerea ei, riscul de utilizare gresita, instalarea dispozitivului, ajustarea si demontarea acestuia. Pe langa elementele de siguranta, testul ia in vedere si aspecte ce tin de confortul copilului, calitatea tapiteriei si a altor elemente componente, prezenta substantelor nocive sau poluante, cat de mult spatiu ocupa in masina si cat de usor poate fi curatat. Scorul final se refera numai la siguranta si usurinta in folosire, insa numarul mare de criterii urmarite in timpul procesului de verificare este relevant pentru complexitatea testului.
Potrivit standardului european ECE R44/04, scaunele auto pentru copii trebuie sa asigure orientare rear-facing pana la 15 luni, sa treaca un test de coliziune frontala la 55km/h, un test de impact lateral la 30km/h si o simulare de rasturnare a autovehiculului, sa fie montat cu ISOFIX si sa fie clasificat in raport cu greutatea si cu inaltimea copilului.
Scaunele auto testate in conformitate cu aceasta directiva nu urmaresc insa si efectul pe care il are un accident asupra gatului copilului.
Suedia, cea mai mica rata a mortalitatii infantile
Testul suedez de siguranta Plus Test este singurul care monitorizeaza presiunea exercitata asupra gatului in cazul unui impact frontal. Simularea se realizeaza la o viteza de 56.5km/h, cu distanta scurta de franare, ceea ce determina un impact puternic asupra scaunului de masina. Potrivit statisticilor, cu cat este mica distanta de franare, cu atat este mai violenta ciocnirea, astfel ca testul urmareste riguros mai multi parametri in cazul unui accident grav. Spre deosebire de alte testari de acest tip, Plus Test masoara fortele de coliziune exercitate asupra gatului, prin montarea unor senzori pe manechine.
Potrivit criteriilor Plus Test, un scaun cu adevarat sigur ar trebui sa limiteze forta impusa asupra acestei zone si niciun dispozitiv pozitionat cu fata catre sensul de mers nu ar putea trece proba. Testele de impact au aratat ca, in cazul unui eveniment rutier, orientarea rear-facing ii ofera copilului de cinci ori mai multa siguranta decat daca ar fi asezat cu fata spre bord.
In Suedia se inregistreaza cea mai mica rata a mortalitatii infantile, inclusiv in cazul accidentelor. Unul dintre factorii ce stau la baza procentelor il reprezinta si faptul ca aici, copiii sunt pozitionati cu spatele la sensul de mers pana in jurul varstei de sase ani.
Plus Test nu este obligatoriu pentru respectarea standardelor de siguranta impuse de legislatia europeana, insa produsele care obtin punctaj bun ofera garantia ca micul pasager beneficiaza de un grad suplimentar de protectie. De altfel, spre deosebire de ADAC, care selecteaza independent scaunele auto, pentru Plus Test sunt companiile cele care trimit articolele, in mod voluntar, la verificare.
Plus Test este coordonat de VTI (Swedish National Road and Transport Research Institute), un institut independent de cercetare in domeniul transporturilor, in colaborare cu NTF (Swedish National Society for Road Safety), Folksam, SIS (Swedish Standards Institute), Volvo si reprezentanti ai producatorilor de dispozitive de transport pentru copii.
Tot mai multi producatori iau in calcul acest test si proiecteaza modele de scaune in care copiii pot calatori cu spatele catre sensul de mers dincolo de standardul de 15 luni. Axkid, de exemplu, a lansat un articol care sustine fara probleme un pasager pana la 25 kg, adica aproximativ sase ani. Britax Romer, de asemenea, a creat un produs de tip rear-facing extins.
Este important ca scaunul auto, indiferent de modelul selectat, sa fie utilizat doar in limita greutatii si a inaltimii prevazute in cartea tehnica. Alaturi de instalarea corecta, aceste criterii pot asigura maximum de siguranta.