De fapt, legea nu mentioneaza varsta, ci inaltimea minima pana la care un copil este obligat, atunci cand circula intr-un autoturism, sa fie prins intr-un scaun auto. Asadar, conform legii, orice copil trebuie sa circule pana la inaltimea de 135 cm intr-un scaun auto. Inaltimea de 135 cm este atinsa cam dupa varsta de 7 ani.
Un plus major ar fi fost daca legea mentiona si necesitatea purtarii cu spatele a copilului pana la cel putin 2 ani. Acest lucru este oarecum implicit specificat in lege, in sensul in care legea cere sa fie folosite scaunele conform specificatiei producatorului. Ori,scoicile auto pot fi folosite doar cu spatele. Insa, din practica, pot spune ca parintii trec de la scoica la scaune mai mari (si cu fata la directia de mers!) la varste foarte mici ale copiilor, respectiv cateva luni. Rar cand cineva atinge anul cu copilul asezat in scoica, respectiv invers directiei de mers. Deci din pacate, doar propriul efort de informare poate sa faca sa tinem copilul invers directiei de mers, pana la cel putin 2 ani, ideal 4 ani.
Abia dupa inaltimea de 135 cm poate sa circule un copil direct pe bancheta masinii, insa in continuare doar pe locurile din spate. Locul din dreapta soferului poate fi ocupat, cu fata catre dierctia de mers si fara a fi prins in scaun auto, doar de copii care au atins inaltimea de 150 cm. Altfel, locul din dreapta soferului poate fi ocupat doar de copii asezati intr-un scaun auto pozitionat invers directiei de mers, obligatoriu avand airbag-ul inchis.
Din pacate, legea permite o exceptie periculoasa. Si anume, in taxiuri nu este obligatorie prinderea copiilor intr-un scaun auto. Este in mod evident o greseala importanta, fiindca taxiurile nu sunt scutite de riscul la care este supus orice alt autovehicul, iar pentru consecintele survenite in urma unui impact cu un copil neprins in scaun, intr-un taxi, cine-si asuma responsabilitatea?...
Multa lume stie de asa numitele inaltatoare, care vin puse doar sub fundul copilului, rolul lor fiind acela de a dirija centura masinii cat mai in dreptul umarului copilului, si nu in dreptul fetei sau a gatului. In realitate, chiar daca inaltatoarele sunt cuprinse in lege, in cazul unui impact este mult mai de folos un scaun inaltator cu spatar cu tot, numit si High Back Buster, sau HBB. In acest fel avem garantata o protectie laterala si la cap sporita, in raport cu inaltatorul care nu-l protejeaza deloc pe copil in cazul unui impact lateral.
Din punctul de vedere al sigurantei, se recomanda sa-l tinem pe copil intr-un scaun auto si dupa ce atinge inaltimea de 135 cm, daca acest lucru nu duce la un disconfort al copilului. In mod normal, gradul de siguranta este mai ridicat intr-un scaun auto grupa 15-36 kg, decat la liber pe bancheta masinii. Multe scaune din aceasta categorie sunt dotate si cu functia de inclinare, pentru a obtine un unghi de somn cat de cat confortabil, au tetiera pentru sprijinul si protectia laterala a capului.
Verificarea utilizarii scaunelor auto pentru copii nu este punctul forte al politiei rutiere. Ne putem astepta sa treaca inca multi ani pana cand vom fi opriti si controlati in ce priveste corecta utilizare a unui scaun auto pentru copii. Pana atunci, raman de veghe doar constiinta si responsabilitatea noastra. Mai presus de incercarea de a fenta legea (”las’ ca nu ne controleaza nimeni daca avem scaun auto sau nu”, sau ”lasa ca noua nu ni se poate intampla un accident etc)” ar trebui sa primeze grija pentru sanatatea si viata copilului.