Daca sunteti in cautarea unui scaun auto sau ati cumparat deja unul, stiti probabil despre testul ADAC. Este, practic, un standard de siguranta in clasificarea dispozitivelor de transport pentru copii.
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) testeaza anual, in mod independent, cateva dintre modelele aparute pe piata in anul respectiv. Produsele sunt selectionate de ADAC si cumparate anonim. Fabricantii nu pot trimite propriile articole. De altfel, numele modelelor testate nu sunt cunoscute de public decat in momentul afisarii rezultatelor.
Un dispozitiv testat in trecut nu va fi verificat din nou, exceptand situatia in care acesta a fost modificat de producator. Se considera ca rezultatele sunt inca valabile. Atunci cand cumparati un scaun auto, puteti arunca o privire la testele din anii precedenti. Sunt sanse sa gasiti in lista si scaunul care va intereseaza. Pe site-ul ADAC sunt disponibile aceste rezultate.
In 2011, ADAC a introdus in criteriile de notare si testul de poluare. Se inregistreaza toate partile scaunului auto cu care copilul intra in contact pentru a stabili daca acestea contin substante nocive sau cu potential daunator. Potrivit standardelor Ökotex 100 si REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals), scaunele auto pentru copii nu ar trebui sa contina metale grele, coloranti AZO, ftalati sau anumiti compusi chimici. Astfel ca un scaun testat inainte de aceasta data nu a fost verificat si pentru componenta de continut poluant.
Din 2011 se noteaza si ergonomia scaunului: cat de voluminos este, cum se pozitioneaza in vehicul si cat spatiu ocupa. In plus, din 2015, dispozitivele se testeaza si in caz de impact lateral.
Cum se desfasoara testul?
Scaunele auto pentru copii sunt testate in caz de impact frontal la 64km/h si impact lateral la 50km/h. Dispozitivele sunt montate intr-o carcasa de masina autentica. In 2019, de exemplu, a fost folosit un Volkswagen Golf VI in cinci usi. In scaun sunt pozitionate manechine de dimensiuni si greutati diferite, in functie de sarcina admisa pentru fiecare model in parte. Manechinele sunt asezate atat in pozitia de sedere cat si de somn, acolo unde scaunul permite acest lucru.
Un scaun care acopera mai multe grupe de varsta si greutate sau tipuri de instalare (rear-facing si front-facing) este testat separat pentru fiecare item. Dispozitivul trebuie sa asigure acelasi grad de siguranta pe intreaga perioada de utilizare.
Simplu spus, aceste carcase de masini se izbesc cu putere de un alt vehicul, la viteze de 64km/h si respectiv 50km/h. Iar testul arata cum s-a comportat scaunul in accident. Cat de mult s-a avariat si, cel mai important, in ce masura a protejat micul pasager.
Criterii de testare
1. Siguranta
Se acorda punctaj pentru gradul de protectie in caz de impact frontal la viteza de 64km/h, protectie in caz de impact lateral la viteza de 50 km/h, pentru modul in care a actionat centura de siguranta si stabilitate.
2. Functionare
Se noteaza inclusiv daca scaunul permite mai multe tipuri de instalare: pe scaunul pasagerului din fata, in spate lateral si in spate mijloc. Dispozitivele sunt punctate daca exista risc crescut de functionare incorecta si daca cel mic poate desface singur catarama centurii. Se verifica de asemenea cat de greu/usor se instaleaza si se demonteaza scaunul din masina. In aceasta categorie sunt luate in considerare si instructiunile de utilizare, uzura dispozitivul si modul de intretinere a acestuia.
3. Ergonomie
Acest criteriu ia in calcul cat spatiu are pasagerul in scaun si cat de confortabila este pozitia de sedere. Se noteaza si aspecte ce tin de tapiteria folosita si gradul de vizibilitate pe care il ofera celui mic. Dispozitivele sunt punctate si in functie de cat loc ocupa in masina.
4. Calitatea executiei/curatare
Evaluarea acestui item este subiectiva si se realizeaza de catre mai multe persoane din centrul de testare. Se urmareste calitatea produsului in ansamblu.
5. Poluanti
Acest criteriu nu este notat, insa un continut crescut de poluanti duce la devalorizarea produsului.
Verdictul ADAC se bazeaza pe primele trei categorii: siguranta, functionare si ergonomie.
Notele trebuie interpretate descrescator: intre 0.6 si 1.5 este prima categorie, „foarte bine”; de la 1.6 – 2.5 scaunele sunt notate cu calificativul „bine”; de la 2.6 la 3.5, „satisfacator”; 3.6 – 4.5, „slab”; ultima categorie, 4.6 – 5.5 include dispozitivele considerate nesigure pentru copii.
Grad de siguranta peste cerintele oficiale
Pe piata se gasesc (prea) multe dispozitive de transport care nu indeplinesc criteriile de siguranta ADAC. Asta deoarece standardele europene privind scaunele auto pentru copii, ECE R44/04 si 129, stipuleaza alte conditii pentru omologare: sa ofere pozitionare rear-facing pana la 15 luni, sa parcurga un test de coliziune frontala la 55km/h, un test de impact lateral la 30km/h si o simulare de rasturnare a autovehiculului, sa fie montat cu ISOFIX si sa fie clasificat in functie de greutatea si inaltimea copilului.
In Romania, testul ADAC pare subapreciat. Am intalnit parinti care nu auzisera despre el sau care nu erau interesati de rezultatele lui. Pe piata europeana, insa, exista situatii in care dispozitive care au primit un verdict negativ au fost retrase de la vanzare. Producatorii au revenit cu modele imbunatatite, care asigura mai multa protectie. Iar acesta este principalul scop al scaunelor auto pentru copii.