Legea nu spune nimic in acest sens. Piata abunda de scaune auto pentru copii, si nu este greu sa ne pierdem cand vine vorba sa alegem unul pentru copilul nostru.
Faptul ca scaunele sunt impartite pe grupe de kilograme ne ajuta doar partial, fiindca tot nu este clar, inca, ce fel de scaun ar trebui sa achizitionam.
Exista doua mari abordari posibile:
1. Cumpar un singur scaun valabil de la nastere pana cand copilul nu mai incape in el. Acestea sunt scaunele all-in-one, de la 0 la 36 kg, si care constituie de cele mai multe ori si o optiune cu buget mai mult decat rezonabil.
Este bine sa avem insa in vedere ca multe modele din aceasta categorie nu tin copilul cu spatele la directia de mers mai mult de 13 kg, ceea ce este prea putin din punctul de vedere al sigurantei copilului. Studiile arata deja cu prisos faptul ca varsta minima de calatorie cu spatele la directia de mers este de 4 ani (sau 18 kg, daca vorbim tinand cont de categoriile scaunelor auto).
O alta problema asociata cu aceasta grupa de scaune este pozitia oferita pentru un nou-nascut. Este greu sa ghicesti cum va sta bebelusul intr-un scaun care incearca sa imite o scoica, pentru perioada 0 luni - 1 an aproximativ. Desi toate scaunele 0-36 kg sunt dotate cu asa numitele reductoare sau inserturi pentru nou-nascut, ideala ar fi o testare prealabila, o asezare a lui bebe si o verificare a pozitiei lui reale in scaun.
2. Cumpar scaun auto adaptat fiecarei varste si etape de dezvoltare a copilului. Asta inseamna 3 scaune: scoica pentru aprox. primul an de viata; apoi scaun pana la 18 kg (rear facing!), si apoi scaun din categoria 15-36 kg.
Evident, aceasta este solutia mai costisitoare, insa are avantajul de a-i oferi copilului un format de scaun foarte potrivit pentru fiecare etapa de dezvoltare.
De asemenea, fiind vorba de scaune dedicate cate unei grupe specifice de kilograme, raspunsul primit in testele de impact este mult mai bun.